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Item Observación de la procrastinación en estudiantes de la Sede Central en la Universidad Especializada de las Américas (2020)(REDES)To establish the characteristics of the phenomenon of procrastination at the UDELAS Headquarters. A cross-sectional study was made of a sample per opportunity in the researcher's classrooms. The sample was 172 students. The level of postponement was measured in the jobs in general, which were relatively low, but significant. Time management, the opportunity to find a quiet place to study, the stress when presenting a work in class, and when working in a group, the stress of maintaining or obtaining a scholarship, was also observed, but the high degree of stress was important before the exams in a majority (47.1%) of students which allows taking measures by the teachers. Another finding was that a majority (47.1%) do not have the feeling of controlling time, which affects their schedules. In 90%, relatively low values are found, but they are so significant as to be considered in academic decisions. One of the most important limitations of the work was that the classrooms chosen by opportunity for the survey had an extremely high percentage of the female gender (93.6%), therefore it was not possible to make gender comparisons of procrastination. Another limitation of the work has been the problems of the COVID-19 pandemic that did not allow the necessary mobility to complete the phases of the investigation in the scheduled times. The practical application will be the development of an orientation plan for the equalization of students.Item Estrategias de intervención para el estrés en padres con hijos con enfermedades oncológicas(REDES)El cáncer perturba a todos los individuos de la familia y al niño (a) abarcando todas las perspectivas de sus vidas. La indecisión, el estrés y la ansiedad están concurrentes durante toda la enfermedad aun cuando esté intervenida. Las familias deben soportar positivamente la circunstancia generada por la aparición de la enfermedad a fin de lograr luchar contra ella y conservar la vida familiar de la mejor forma posible (Castillo y Chesl, 2003). Es por ello, por lo que esta investigación busca como propósito contestar al objetivo estructurar y validar talleres para el manejo de padres de niños con enfermedades oncológicas. El diseño de investigación es cuasi experimental, pretest – postest, busca medir los altos niveles de estrés en los padres con hijos con cáncer mediante los talleres. De acuerdo con los resultados los talleres tienen resultados postivos estadísticamente significativos con un nivel de 0.03. Una de las conclusiones más relevantes es que los cuidadores primarios presentan altos porcentajes de estrés y que no cuentan con estrategias de afrontamiento para sobrellevar la situación.