https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/uk/Rivera, Arturo2020-03-102020-03-102018-04-12http://repositorio2.udelas.ac.pa/handle/123456789/255https://doi.org/10.57819/jvef-t497This research study is based on the need to show information relevant to the training and practice of the special education teacher working in the Panamanian Institute for special habilitation (I.P.H.E.). This research aims to analyze the powers possessing this professional and your job performance, in particular those working in the facilities of schools and programs of the I.P.H.E. - plant. The research does not intend to manipulate variables, on the other hand, focuses on assessing the knowledge and performance of this professional in various situations that are required for effective performance. The research is based on the analysis of information collected through two (2) types of instruments such as the survey subjects in study and a semi-structured interview addressed to managers and supervisors who are responsible for the direct support of this process. Finally, the information offered by professional trainers of teachers of special education, from your experience and direct execution at the University, which allows conclusions and recommendations in reference to the topic of study.Este estudio de investigación parte de la necesidad de evidenciar información relevante a la formación y práctica del docente de educación especial que labora en el Instituto Panameño de Habilitación Especial (I.P.H.E.). Con esta investigación se pretende analizar las competencias que posee este profesional y su desempeño laboral, en particular de aquellos que laboran en las instalaciones de las escuelas y programas del I.P.H.E. – Planta. La investigación no pretende manipular variables, por el contrario, se centra en valorar los conocimientos y actuación propia de este profesional ante diversas situaciones que se requieren para un desempeño eficaz. La investigación se fundamenta en el análisis de información recabada a través de dos (2) tipos de instrumentos como lo son la encuesta aplicada a los sujetos en estudio y una entrevista semi-estructurada dirigida a directivos y supervisores quienes son los encargados del acompañamiento directo de este proceso. Por último, la información que profesionales formadores de los docentes de educación especial, brindan desde su experiencia y ejecución directa en la Universidad, lo cual permite establecer conclusiones y recomendaciones en referencia al tema de estudio.Application/pdf162 páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCompetenciasDesempeño profesionalPerfil docenteEducación EspecialLas competencias del docente especializado y su desempeño profesional. Realizado en siete escuelas y programas del Instituto Panameño de Habilitación Especial, Región de Panamá Centroinfo:eu-repo/semantics/masterThesis