https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/uk/Jiménez, José2022-01-182022-01-182020-03-30http://repositorio2.udelas.ac.pa/handle/123456789/576https://doi.org/10.57819/1j06-qp26Parental support in the learning of inclusion students of the Vielka Batista de Martinez School, Veraguas, year 2020 Following the focus of inclusive education, with the purpose of analyzing the contribution of parental support to learning in educational inclusion students at the Vielka Batista de Martinez School, in Montijo Veraguas, in 2020, this study was carried out considering that it is necessary to promote the learning of inclusion students with the support of parents. The technique used was specified according to the Non-Experimental, Descriptive and Cross-sectional design. Regarding the analysis of the variables: parental support, learning and inclusion in the study context, the interpretation is derived from the results obtained when applying the surveys with the design of questionnaires with multiple response options. Specifically, a questionnaire was applied to the teachers containing (14) questions and a questionnaire to the parents of the inclusion students consisting of (11) questions. Among the results, the following stand out: 100% of parents said that they often review what they saw in the day with their child and explain what they did not understand. It is concluded that parental support contributes greatly to learning in educational inclusion students at the Vielka Batista de Martinez School, in Montijo, Veraguas.Apoyo parental en el aprendizaje de alumnos de inclusión de la escuela Vielka Batista de Martínez, Veraguas, año 2020 Siguiendo el enfoque de la educación inclusiva, con el propósito de analizar la contribución del apoyo parental al aprendizaje en los alumnos de inclusión educativa en la Escuela Vielka Batista de Martínez, en Montijo Veraguas, año 2020, se realizó este estudio considerando que es preciso potenciar los aprendizajes de los estudiantes de inclusión con el apoyo de los padres. La metodología utilizada, se precisó atendiendo al diseño No Experimental, de tipo Descriptivo y Transversal. En cuanto al análisis de las variables: apoyo parental, aprendizaje e inclusión en el contexto de estudio, la interpretación se derivó de los resultados obtenidos al aplicar las encuestas con el diseño de cuestionarios con opciones de respuestas múltiples. Específicamente, se aplicó un cuestionario a los docentes contentivo de (14) preguntas y un cuestionario a los padres de los estudiantes de inclusión que consta de (11) preguntas. Entre los resultados se destaca: El 100% de los padres señaló que muchas veces repasa lo visto en el día con su hijo y le explica lo que no entiende. Se concluye que el apoyo parental contribuye en gran medida al aprendizaje en los alumnos de inclusión educativa en la Escuela Vielka Batista de Martínez, en Montijo, Veraguas.application/pdf132 páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/apoyo parentalaprendizajeinclusión educativafamiliaescuela inclusivacompetencias parentalesEducación EspecialApoyo parental en el aprendizaje de alumnos de inclusión de la Escuela Vielka Batista de Martínez, Veraguas, Año 2020info:eu-repo/semantics/updatedVersion