https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Morales, Luis2021-04-282021-04-282020-09-14http://repositorio2.udelas.ac.pa/handle/123456789/353https://doi.org/10.57819/3m0j-r841With this investigative work it was sought to respond to the general objective, to verify the association that exists between the obstacle of the vegetation in the stop signs and the traffic accidents on Calle C Sur in the city of David, as well as, to the specific objectives: Identify the points where there is vegetation that obstructs the driver's visibility at the stop signs and determine the causes of traffic accidents on Calle C Sur in the city of David. The design of this research was non-experimental, cross-sectional for the quantitative approach and for the qualitative approach, the research design is action research. The type of study was descriptive, correlational and explanatory. The instrument used was a survey questionnaire with closed questions and an interview questionnaire with open questions. The surveyed population were people of legal age, men and women, drivers. Head of the Forensic Accidentology Unit of the Criminalistics Sub-Directorate for the Interview Technique and Drivers Car Owners of the Chiriquí Province for the Survey Technique. As a result, it was found that the vegetation obstacles at the stop signs are related to traffic accidents on Calle C Sur in the city of David.Con este trabajo investigativo se buscó darle respuesta al objetivo general, comprobar la asociación que existe entre el obstáculo de la vegetación en las señales de alto y los accidentes de tránsito en la Calle C Sur en la ciudad de David, así, como, también, a los objetivos específicos: Identificar los puntos donde existen vegetación que obstruye la visibilidad del conductor en las señales de alto y determinar las causas por la que ocurre los accidentes de tránsito en la Calle C Sur en la ciudad de David. El diseño de esta investigación fue no experimental, transversal para el enfoque cuantitativo y para el enfoque cualitativo el diseño de investigación es investigación acción. El tipo de estudio fue descriptivo, correlacional y explicativo El instrumento usado fue de cuestionario de encuesta con preguntas cerradas y cuestionario de entrevista con preguntas abiertas. La población encuestada fueron personas mayores de edad, hombres y mujeres, conductores. Jefe de la unidad de accidentología forense de la subdirección de criminalística para la técnica de entrevista y conductores dueños de automóviles de la provincia de Chiriquí para la técnica de encuesta. Como resultado se comprobó que los obstáculos de la vegetación en las señales de alto están relacionados con los accidentes de tránsito en la Calle C Sur en la ciudad de David.application/pdf105 páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/automóvilvíctimas fataleshechos de tránsitoexceso de velocidadVegetación en las señales de alto asociadas a los accidentes de Tránsito. Calle C Sur. Davidinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis