https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Moreno, Jessi2022-05-162022-05-162022-03-30http://repositorio2.udelas.ac.pa/handle/123456789/1066https://doi.org/10.57819/7rg3-r110Due to the importance of the use of touch by people with disabilities to move around, to know the different objects around them and even more it is the main basis for acquiring knowledge, this research entitled: Activities of tactile stimulation for the acquisition of Braille in visually impaired students. Changuinola, It aims to: Recognize that tactile stimulation activities are applicable for the acquisition of the Braille system in students with visual disabilities at the Changuinola bilingual school. Identify the types of tactile stimulation activities that are applicable for the acquisition of Braille in students with visual disabilities, Identify the difficulties that the student with visual disabilities presents to acquire Braille and Recognize the advances made in the acquisition of Braille after applying the activities of tactile stimulation. It is a qualitative research, it intends through the application of various activities to verify its usefulness and previous benefits when acquiring Braille, thus benefiting the population with visual disabilities who have not acquired the ability to write and read.Debido a la importancia del uso del tacto por las personas con discapacidad para movilizarse, para conocer los diferentes objetos a su alrededor y aún más como base principal para adquirir el conocimiento, se hace necesario esta investigación titulada: actividades de estimulación táctil para la adquisición del braille en estudiantes con discapacidad visual. Changuinola. La misma tiene como objetivos: reconocer que actividades de estimulación táctil son aplicables para la adquisición del sistema braille en estudiante con discapacidad visual en la escuela bilingüe Changuinola. Identificar los tipos de actividades de estimulación táctil que son aplicables para la adquisición del braille en estudiante con discapacidad visual Identificar las dificultades que presenta el estudiante con discapacidad visual para adquirir el braille y reconocer los avances presentados en la adquisición del braille después de aplicadas las actividades de estimulación táctil. La investigación se realiza bajo el enfoque cualitativo y, a través de la aplicación de diversas actividades, se comprobó la utilidad y beneficio de la adquisición del braille para la población con discapacidad visual que no ha adquirido la habilidad de la escritura y lectura.application/pdf96 páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/dificultadesdiscapacidad visualescrituraestimulación táctillecturaSistema BrailletactoEstimulación táctil y su efectividad para adquisición del Braille. Estudiantes con discapacidad visual. Changuinolainfo:eu-repo/semantics/updatedVersion